Reparation av skador i laminat

Vid små skador, torka och slipa området. Torka av ytan med aceton och låt acetonet avdunsta helt. Fyll med NM Laminering 275 som är blandad med någon av våra fyllnadsmaterial.
Vid stora eller genomgående laminatskador slipas laminatet i vinkel så att det går att lägga dit nya bitar av glasfiberväv i olika storlekar. Fasningens längd skall vara minst 12 gånger laminatets tjocklek.
Laminera sedan med NM Laminering 275 och glasfiberväv till rätt tjocklek, på så sätt att den kortaste väven läggs först och den längsta sist.

Om skadan är stor, så måste man göra en form som motsvarar skadeområdet. Denna formbit kläs med t.ex. polyten eller hårdvaxas. På denna yta byggs sedan upp ett laminat till rätt tjocklek enligt ovan metod. Därefter tas formen bort. Efter slipning målas ytan i samma färg som tidigare, eventuellt på båda sidor.
Är balkar eller andra förstärkningar skadade lagas dessa på samma sätt, fast här bör man inte spara på nedslipningen utan det får gärna bli mer än nämnda 12 gånger tjockleken. Inom flyget slipar man 20 gånger tjockleken.

Exempel på reparation av skada på sandwischkonstruktion

Konstruktionen är skadad. Åtgärd krävs!

Börja med att slipa ner runt omkring skadan. Se till att få friskt material runt skadan.

Mycket slipning, men nu har vi friskt material och kan fortsätta.

Börja med att fylla upp skadan med NM Laminering 275A med NM Filler 51.

Så ser det ut när skadan är fylld, dags att börja laminera.

Klipp till lämpliga bitar av glasfiberväv. Använd rätt väv, den skall vara sizad för epoxi.

Stryk på ett lager NM Laminering 275 A. Lägg på ungefär lika mycket per kvadratmeter som väven väger.

Nu är det bara att laminera lager för lager tills skadan är lagad och allt ligger i jämnt skikt med omgivningen. Låt härda, mattslipa och måla sedan reparationen. Vänta en vecka innan sjösättning.