Liten båt heter min båt som jag skall berätta om, eller kanske skall jag säga familjens båt. Barnen har sett fram emot dess färdigställande, frun har sett fram emot mitt uppdykande från garaget där den byggts och jag har tyckt att det varit ett intressant projekt. Alla har på något sätt engagerat sig.
I ord och bild skall vi trolla fram en 7 fots jolle från ett skal.
Skalet består av NM Gelcoat 275 / NM Härdare 2000 som yttersta del. Sen 160 grams väv satt i NM Laminering 275A på en kärna av Soric och sen 160 grams väv. Två lager på varje sida, så konstruktionen är lätt.
Jag heter Jonny och jobbar på laboratoriet på Nils Malmgren AB.
Steg 1
Där låg så skrovet på garagegolvet. Smörgult inuti och ljusgrått utanpå. Barnen undrade om det verkligen var en båt. Dom hade ju seglat med mormor och den här båten såg inte alls ut som den.
Färgen på utsidan skulle vara grön och insidan vit, det var direktiven. Jag ville ha en träreling. Den bestämde jag mig för att börja med.
Jag beställde fur i dimensionen 8 x 50 mm och den första listen sågade jag ett 3 mm spår i för att lägga över skrovets sarg.
Relingslistskärning
Sågklingan är 3 mm och skrovets tjocklek detsamma. Hand i handske med andra ord. Jag satte klingans höjd till 25 mm, dvs halva höjden.
För att fästa listen använde jag NM Laminering 275A med en tillsats av ca 3 viktprocent NM Filler 51. Med hjälp av en 25 mm moddlare fördelades limmet över hela ytan. Med hjälp av hustrun monterades listen och hela utbudet av tvingar monterades med jämna mellanrum.
Tvingad list
Listerna är inte basade eller så, utan de fick sitta i spänn på skrovet i två dagar innan jag limmade för att få lite sväng.
Nästa list sattes på insidan för att täcka över. Den skruvades dessutom med 20 mm skruv var 20:e cm för att det skulle sitta ordentlig. Lim som ovan plus skruv. Bara hängslen som saknas. Både in- och utsidan fick ett litet hålkäl längst ner mot skrovet.
Därefter sattes en list till på ut- och insidan. Nu var relingen klar på sidorna. Kvar var aktern, men i det här läget var det många frågetecken runt just denna bit, så den fick vara fortsatt relingslös.
Steg 2
Båten har nu styvnat till avsevärt och det är dags att inreda. Till detta använder jag ”vanlig” plywood, 13 mm. Köper en en hel skiva om ca 1,2 x 2,5 m. Inte den sämsta, utan den som kallas snickarplywood.
Ett båtskrov lutar invändigt åt många håll, så slipverktyg i olika format är inte att förakta. Då båten skulle vara täckande vit inuti behövde jag inte tänka på millimeterprecision, utan mest att lutningarna blev rätt.
Tre tofter tillverkades och limmades på plats med NM Laminering 275 A med tillsats av ca 3,5% NM Filler 51. Hålkäl runt om med NM Spackel 206 Lätt.
Det som kändes svårt var att få det rakt tvärs skrovet. Men med hjälp av ett enkelt laservattenpass och tumstock gick det ganska enkelt.
En sticksåg var väldigt användbart i detta steg som ytterligare verktyg.
Liten båt var tänkt att vara en motorårroddare. M/Å Liten båt…..
Därför inhandlades årklykor och åror. Aktern var fortfarande ett kapitel för sig och var lika naket som tidigare.
Steg 3
Nu fanns det plötsligt en motor. En Seahorse Johnson 2 Hp. Efter mycket mäta, antagna höjder osv beslutades det att aktern skulle vara så hög som den var initialt. Ty sjöhästen hade en rigg som var lite längre än nuvarande normallängder för småmotorer.
Jag skar nu till lister på samma sätt som tidigare och passade in dessa mellan bordsrelingarna. Den yttersta akterlisten lade jag även utanpå bordrelingens yttersta och fasade för snygghetens skull.
Nu fanns det plötsligt en smörgul/ljusgrå/träfärgad båt. Nu var det dags att stila henne.
Bandslip och oscillerande slip, typ mus, var underbara verktyg för detta.
När alla kanter var rundade och all epoxi slipad var det dags att lägga ett lager 160 grams väv med NM Laminering 275 A över tofterna för att förbättra vattenbeständigheten. Detta var knepigt. Som jag nämnde förut så har en båt många vinklar och rundningar på insidan. Det uppstår vinklar som kanske inte alltid framstår som självklara. En sax och stort tålamod var goda verktyg. Samt glädjen över att lamineringsepoxin inte hade en potlife på 15 minuter.
Efter mycket svett, klippande och justerande stod hon så färdig för härdning.
Make-up
Så var det då dags att lägga på färgen. Jag hade köpt vit och grön tvåkomponent polyuretanfärg av välkänt internationellt märke. Den skulle bl.a. flyta ut bra med penselföring, och då jag penslat en och annan kvadratmeter kände jag att det borde kunna fungera.
Enligt anvisningarna kunde man späda med en viss förtunnare för första lagret. Bra tänkte jag och tillsatte strax under tillåten maxdos. Målade och var nöjd. Temperaturen i garaget var ca 18°C och då skulle färgen vara dammtorr på 3-5 timmar. Utmärkt!
Döm om min förvåning när jag nästa dag kunde torka bort färgen. Ja, jag hade blandat bas – härdare i rätta proportioner. Ligger liksom i yrkesstoltheten att kolla det noga. Halten förtunnare var inom tillåten gräns. Jag bar ut båten i solen. Ställde upp den så solen kom åt ordentligt. Då kände jag att det stank ordentligt med lösningsmedel. Båten hade stått vindstilla inomhus, och lösningsmedlet hade blivit stående invändigt. Längst upp närmast relingen hade det nämligen småtorkat lite. Tyvärr så rann ju färgen mot båtens centrum när det plötsligt blev varmt. Lite onödigt sliparbete i gummifärg blev det. För att vara säker på att insidan skulle härda/torka ordentligt så övergavs den sidan och utsidan började bearbetas med slipning.
Samma färg, fast nu grön, målades på sidorna. Här gick det mycket bättre med härdningen. Två lager med en dags mellanrum utan problem. Såg riktigt stiligt ut.
Botten hade jag bestämt mig för att lägga ett lager NM Böldspärr FS 023 på. Inte direkt för funktionen, utan för att få en fin slät yta.
Båten låg upponer och hade en tämligen plan yta. Så det var ganska enkelt att få på den önskade mängden. Längst fram vid fören var det lite svårare att få det jämnt och fint med penseln (50 mm moddlare) men efter att ha dragit några gånger kände jag vilken tyngd handen skulle dra med och var nöjd med resultatet.
Nu hade jag en båt som var grön och svart på utsidan, fisigt vit på insidan och en rå reling. Det sistnämnda då jag inte ville tejpa den, utan det fick slipas bort när relingen skulle finputsas. Insidan var iaf ordentligt härdad vid det här laget. Jag slipade ytan, blåste bort allt damm och blandade ihop en ny vända av det vita. Denna gång helt utan förtunning.
Jag målade så insidan och efter klart arbete satte jag tryckluften att blåsa lite försiktigt i båten. En luftmängd i rörelse var det bara frågan om. Gick mycket bättre. Nu var båten helt klart vit inuti.
Med hjälp av bandslip och oscillerande musslip så gjordes relingen mjuk och behaglig. Denna skulle få en klar lack. Denna inköptes av ett annat märke än färgen. Påminde väldigt mycket om vår egna Lack 30 fast den var enkomponent. Ett förtunnat lager i botten och sen ytterligare fyra lager utanpå det. Tjusigt.
Bara att mäta ut var årklykorna skulle sitta och montera. Voilá!
Motorfästet
Båten var inte utrustad med något motorfäste i det här laget. En ren årkryssare.
En bit plywood sågades till så att den passade mellan relingen och aktertoften. Både på höjden och tjockleken. Den belades med 160 grams väv och NM laminering 275 A på båda sidorna. Bakre biten är ju mest ett stöd så att inte skrovet trycks sönder. Här tog jag två plywoodbitar och limmade ihop. Totalt 26 mm tjocklek. Sen mätte jag höjden mellan skrovet och relingen, satte sågklingan på denna höjd och sågade bort ”relingsbiten” ur min motorplatta.
Även den belades med 160 grams väv och NM laminering 275 A på båda sidorna. För tjusigheten lade jag ett lager av den vita polyuretanfärgen på utsidan.
Alltihop fästes med genomgående 8 mm bult.
Alla sidor är förövrigt lackade med NM Laminering 275 A.
Tillbehör
För att frakta denna båt behövs en kärra. En kärra som skall kunna dras för cykel och hand.
Initialt blir det att konstruera en som kan dras för hand. Fastsättningen för cykel kräver lite metallslöjd. Har idag fäste för Biltemas cykelkärra.
Bakaxeln är 3 stycken ihoplimmade 8 x 50 mm furulister. Hjulen sitter fast i 90 graders vinkeljärn. 60 mm höga och 50 mm breda. De måste dock stagas, då vinkeljärnet isig inte orkar båttyngden.
Ett tips angående hjulen; De flesta hjul har 20 mm centrumhål. Ett 20 mm VP-rör (finns på t.ex. Jula) har en innerdiameter på 16 mm. Alltså, en M16 gängstång, lite tixotropt lim och 20 mm VP-rör så har du glidlager och axel i ett.
Fören ligger i en liten vagga längst fram på vagnen.
2009-08-09 Dop och premiärtur
Så var det dags att prova om det blev någon båt av projektet.
Inför vittnen av tvenne lättmatroser och en lots döptes Liten Båt med rabarbersaft till lycka och välgång på de sju haven.
- Japansk såg
- Byggsåg med 3 mm klinga
- Blandningsverktyg och 25/50 mm moddlare
- Skruv (4 x 20) och skruvdragare
- Rostfri skruv till utanpåliggande beslag.
- Många tvingar
- Fin syntetpensel till polyuretanfärgen.
- Bandslip
- Slipmus (oscillerande)
- Sticksåg
- Årtullar
- Nosring
- M8 bult för motorfästet inkl brickor och muttrar
- M16 gängstång, inkl brickor och muttrar
- 20 mm VP-rör
- 2 st 90 graders vinkeljärn
- M6 gängstång som stag under kärran, inkl muttrar och brickor
Plastmaterial
- NM Laminering 275 A / NM Härdare 275 B
- NM Filler 51.
- NM Spackel 206 Lätt / NM Härdare 207
- NM Böldspärr FS 023/ NM Härdare 007 Tix
- Polyuretanfärg ut- och invändigt
- Polyuretanlack för trä