Kanoter och kajaker, ribbuppbyggnad

Ett vackert och följsamt sätt att bygga t.ex. en kajak på är att använda epoxi och träribbor. Ribborna kan vara av skiftande träslag, men gran kan vara att föredra p.g.a. att den har låg vikt och är relativt lätt att böja i torr miljö. Epoxilaminatet och träkärnan bildar en mycket styv sandwich.

Det som först behövs är ett starkt och stadigt underlag och mallar för farkostens profil. Dessa kan göras själv eller finnas att köpa / ladda ner från internet. Lämpligt material är plywood.
Fäst upp mallarna med rätt avstånd från varandra. Se till att det finns gott om utrymme runt bygget.
För att undvika en belastande arbetsställning för rygg och kropp, arbeta en bit ovanför golvet.

Ribbor kan köpas färdiga eller så tillverkar du dem själv. Dimensionen 15 – 20 x 6 mm är oftast lämplig. Viktigt är att de är jämna och helst så fria som möjligt från kvistar. För att ribborna skall följa sidan bör dom vara rundade i den ena längsgående sidan och skålad i den andra. Detta för att ribborna snyggt skall kunna följa den rundade mallen. Om ribborna inte är skålade krävs det att sidan spacklas med t.ex. NM Laminering 275 med NM Tix 150 eller NM Spackel 206 Lätt innan lamineringen börjar.

För att fästa upp ribborna används häftpistol och mellan den rundade och skålade ytan läggs ett lager vattenfast trälim. För att undvika fastlimning mot mallarna, kan dessa förses med ett lager maskeringstejp. Spännband är ett bra hjälpmedel för att hålla in ribborna mot mallarna.

När limmet torkat, tas häftklammorna bort och ytan slipas så att eventuellt trälimsöverskott försvinner och träytan är ren och fräsch.

Klipp till väven. Att föredra är en 160 grams drapérbar väv. Ha alla bitar i ordning, så underlättas själva lamineringen.

Jobba med en skrovsida i taget. Vält över mallen så ett någorlunda plant arbetsbord fås. Lägg på ett lager NM Laminering 275 över skrovsidan och lägg sedan väven i den blöta epoxin. Låt epoxin väta igenom ordentligt innan nästa väv läggs. När önskat antal är pålagt, låt härda till dagen efter.

Nästa dag välts skrovet över på andra sidan, en lätt slipning görs i botten där det nya laminatet skall ansluta. Lägg på epoxi och upprepa vävläggningsproceduren. Låt härda ett par dagar.

Ta bort mallarna och laminera farkosten invändigt. Försök att lägga lika mycket på insidan som på utsidan för att få en balanserad laminatkonstruktion. Låt härda.

Nu är skalet till farkosten klart, och det är dags att anlägga bord, ruff, förråd osv. Kom ihåg att lägga hålkäl  med en diameter på 15 – 40 mm när större bitar skall limmas mot skrovet.