Från plugg till låda

Allt för ofta, speciellt om det är äldre saker, så händer det att en viktig pryttel är trasig eller saknas. Det som finns på begagnatsidan är kanske inte heller det som önskades. Kvar är då alternativet att göra själv.

I det här fallet handlar det om en verktygslåda till en Autoped NV 5.

Material som använts är;

  • NM Laminering 275
  • NM Spackel 206 Lätt
  • 160 grams glasfiberväv
  • Träbit
  • Släppmedel, Marbocote 220

Steg 1

Ovan bild visar kopian, pluggen och originalet. Kopian är just borttagen från pluggen. Originalet innehåller sidoväggar och förstärkningar, dessa finns inte med på pluggen. Den har endast innemåtten och ungefär rätt radie i alla hörn.

Pluggen är gjord av torr gran, som är slipad först till alla rätta mått. Därefter lackad tre gånger med NM Laminering 275 A så den har en ”perfekt” yta. Slutligen, efter en veckas härdning, är den belagd med fyra lager Marbocote 220.

Plastlådan är 30 mm hög, men pluggen är väsentligt högre så det finns utrymme att hålla. Eftersom industriell tillverkning inte var målet, finns det heller inga släpphjälpmedel i form av luftinsläpp mitt i pluggen.

Efter att släppmedlet torkat, lades endast två lager av glasfiber på pluggen. Detta för att göra den så böjlig som möjligt och förenkla släppet. Det är viktigt att man klippt vävarna och tänkt innan man laminerar.

Steg 2

När laminatet fått härda i två dygn och är lagom böjligt, användes tryckluft för att få loss det från pluggen. Det fick sedan härda klart innan det slipades ner till ungefär rätt höjd och sedan fortsatte lamineringen till rätt tjocklek.

Mellanväggarna tillverkades genom att göra en platta med glasfiberväv som höll rätt tjocklek. Sen sågades bitarna ut och limmades fast med NM Spackel 206 Lätt. Samtidigt kunde det göras ett lätt hålkäl för att förstärka limningen. Förstärkningsstagen i originalet, som var gjort av någon skum plast från början av 50-talet, behövdes egentligen inte men lades dit med Spackel 206 för syns skull.

Med hjälp av dremmel och bra slipverktyg ordnades resten.

Sen är det bara slipa, spackla, slipa, spackla, slipa och åter spackla. För att sedan avslutas med en sista slipning, grundmålning och slutlackering.